Οι Βρετανοί δανείζουν στους Ρώσους ένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα

britain russia parthenonas
Διαβάστε επίσης

Γράφει ο Δημήτρης Κατσαρός

Το άγαλμα του θεού του ποταμού Ιλισού, μια ξαπλωμένη ανδρική μορφή από την οποία λείπει το κεφάλι είναι ένα από τα διάσημα ‘ελγίνεια μάρμαρα’ ταξιδεύει σήμερα από τη Βρετανία προς τη Ρωσία και το μεγαλειώδες μουσείο Ερμιτάζ, όπου και εκτεθεί από αύριο μέχρι και τις 18 Ιανουαρίου, με την ευκαιρία των 250 χρόνων από τη δημιουργία του ρώσικου μουσείου.

Είναι η πρώτη φορά που μέρος των γλυπτών φεύγει από το Βρετανικό Μουσείο τα τελευταία 111 χρόνια που βρίσκονται στη Βρετανία. «Το καθήκον των διαχειριστών είναι να επιτρέπουν στους πολίτες όσο το δυνατόν περισσότερων χωρών να μοιράζονται την κοινή κληρονομιά του» ήταν η δήλωση του προέδρους των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου σερ Ρίτσαρντ Λάμπερτ.

Ο Λάμπερτ εξέφρασε επίσης των ενθουσιασμό των διαχειριστών του Μουσείου, για το γεγονός ότι οι ρώσοι θα έχουν τη δυνατότητα να «απολαύσουν σύντομα αυτό το ωραίο αντικείμενο».

Στη φάση που οι νομική εταιρία της Αμάλ Αλαμουντίν έχει εκμισθωθεί για να βρει τρόπου διεκδίκησης της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα και ενώ η Ελλάδα αναμένει τις εξελίξεις των διαπραγματεύσεων της UNESCO με τη Βρετανία, αφού η πρώτη προσφέρθηκε να διαμεσολαβήσει για το θέμα που αποτελεί ελληνική επιδίωξη από το 1983, το Βρετανικό Μουσείο θυμήθηκε ότι έχει ως σκοπό το να επιτρέπει σε όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες να μοιράζονται την κοινή κληρονομιά τους.

Είναι κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά και έχει ιστορική σημασία ως κίνηση και επειδή συμβαίνει τη στιγμή που το Βρετανικό Μουσείο έχει μπει διεθνώς στο στόχαστρο της κριτικής για την επιμονή του να απαντά αρνητικά στις ελληνικές απαιτήσεις. Μια ιστορική κίνηση που ωστόσο δείχνει ότι οι διαχειριστές του Μουσείου δεν έχουν μείνει ανέπαφοι από την κριτική εντός και εκτός Βρετανίας και επιλέγουν να προωθήσουν την αντίληψη ότι τα μάρμαρα που βρίσκονται εκεί, είναι διαθέσιμα σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για ένα μάλλον αισιόδοξο μήνυμα για την πορεία των διαπραγματεύσεων αλλά και μια ένδειξη ότι θα χρειαστεί να δοθεί δύσκολη μάχη για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Παλαιότερα άρθρα: