photo_ΥΓΕΙΑ

ΟΤΑΝ Η ΨΥΧΗ ΠΟΝΑΕΙ… ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΙΛΑΕΙ

Ψυχο – γραφεί η Θεοδώρα-Νικολέτα Λωρίτη (ΒΑ Ψυχολογίας, ΑΠΘ)

Όλοι μας έχουμε να θυμηθούμε στιγμές που, ενώ θέλαμε να ξεσπάσουμε σε γέλια, ενώ το δάκρυ ήταν έτοιμο να κυλήσει από τα μάτια, τα καταπνίξαμε θέλοντας να αποφύγουμε να μας αντιληφθεί κάποιος που δεν έπρεπε. Τι απέγιναν όμως αυτά τα γέλια ή τα δάκρυα που ποτέ δεν αφέθηκαν να εκφραστούν, χάθηκαν?

Η απάντηση που έρχεται και δίνει εδώ η ψυχολογία είναι πως αισθήματα που δεν εκφράζονται, όχι φυσικά και δεν χάνονται, δεν εξαφανίζονται, αλλά αποθηκεύονται στις αποθήκες του ψυχικού μας κόσμου, αναμένοντας να βρουν την κατάλληλη στιγμή για να εκδηλωθούν. Στην περίπτωση, όμως, που αυτές οι καταπιεσμένες ανάγκες και επιθυμίες δεν αναγνωριστούν σε βάθος του καιρού, αναλαμβάνει σε αυτό το σημείο ο οργανισμός μας να εκφρασθούν, σωματοποιώντας τες.

Οι ψυχικοί μηχανισμοί μας είναι αυτοί που διαφεντεύουν την εκδήλωση διάφορων μορφών νοσημάτων, με σκοπό να ικανοποιηθούν τα απωθημένα μας συναισθήματα.

Ας δούμε, λοιπόν, μερικά από αυτά:

Κρυολόγημα: Μάτια που δακρύζουν, μια μύτη που τρέχει αποτελούν βασικά συστατικά ενός κρυολογήματος. Μάτια και μύτη που τρέχουν, όπως ακριβώς θα ήθελαν να τρέξουν τα δάκρυα, στα οποία κάποτε είχατε απαγορεύσει να κυλήσουν, άλλωστε η ίδια η λέξη κρυολόγημα υποδηλώνει πως κάτι μέσα σας προκαλεί μια ψυχρότητα, την οποία ζητάτε έντονα να απομακρύνετε φέροντας και πάλι τη θαλπωρή στη ζωή σας.

Έρπης στα χείλη: Χείλη διογκωμένα και ιδιαίτερα ερεθισμένα, μοιάζουν λες και κάτι τα «καίει», τους προκαλεί αποστροφή. Ενδεχομένως, σχετίζονται με αληθινούς απαγορευμένους πόθους που ο εαυτός μας αποστρέφεται, ίσως και με αισθήματα αηδίας.

Τριχόπτωση: Απώλεια τριχών, απώλεια φτερών. Σαν άνθρωποι, πολλές φορές, υποτασσόμαστε σε καταστάσεις, ακολουθούμε μονοπάτια που δε συμπίπτουν με αυτά που θα θέλαμε να ακολουθήσουμε, κάνουμε επιλογές εκ διαμέτρου αντίθετες με αυτό που πραγματικά η καρδιά μας ορίζει. Η τριχόπτωση έρχεται να μας χτυπήσει το κουδουνάκι, υπενθυμίζοντας μας πως είμαστε φτιαγμένοι για άλλα.

Καρδιά: Και δε θα μπορούσε να σχετίζεται με οτιδήποτε άλλο αυτό το όργανο, πέραν των συναισθημάτων, της αγάπης, της αποδοχής, της συμφιλίωσης, της καλοσύνης, του έρωτα, της απώλειας. Φροντίζοντας να εκφράζουμε αυτά τα αισθήματα που μας πλημμυρίζουν καθημερινά, φροντίζουμε για την ομαλή λειτουργία της καρδιάς!

Κεφάλι: Πονοκέφαλοι, ημικρανίες, ζαλάδες είναι φαινόμενα που απασχολούν αρκετούς από εμάς. Μελέτες έχουν δείξει πως η υπερφόρτωση μας με προβλήματα, σκέψεις, υποχρεώσεις είναι η πηγή αυτής της κατηγορίας ασθενειών, ενώ ειδικοί συστήνουν να δίνουμε χώρο και χρόνο στις δραστηριότητες μας, δίνοντας έτσι παράλληλα την δυνατότητα στα κυκλώματα μας να αναπνέουν.

2 COMMENTS

  1. Dear Pipis…. Προφανως δεν κανατε αυτο που λεμε «ερευνα αγορας» προηγουμενως η δεν πηγατε συστημενος. Και το λεω μετα λογου γνωσεως, γιατι σε τουτη την πανεμορφη χωρα, ολα ειναι υπο κριση κι αμφισβητηση. Κι αν σε ποναει το χερι ειναι καλως καμωμενο να πας στον ορθοπαιδικο, αν ομως πονας εσωτερικα δηλαδη καιγεται η ψυχη σου και βρισκεσαι σε αδιεξοδο προσπαθωντας να επιλυσεις ενα σοβαρο θεμα που σε τυρανα, αυτο ειναι επιληψημο.. Το εχω βιωσει διοτι αντιμετωπισα σοβαροτατο βουλημικο – ανορεξικο αναλογως της εποχης προβλημα. Και ο σωστος ψυχιατρος με κατηυθηνε ωστε να παρω την καταλληλη ροτα.. Κι αυτη δεν ειναι προς τον γκρεμο.. Αρα υπαρχουν και οι καλοι επιστημονες που κατανοουν το προβλημα, στεργουν, δινουν κατευθυνσεις και σιγουρα μαζι με αυτους και τα σουργελα που βεβαιως εχουν και αυτα δωσει ορκο στον Ιπποκρατη…… Με σεβασμο. el.

  2. Στην ελλάδα όποιος ασκεί το επάγγελμα του λειτουργού της ψυχικής υγείας έχει το ιδιαίτερο πλεονέκτημα σε σχέση με τους συνάδελφούς του των άλλων χωρών λ.χ. Ευρώπης και Αμερικής ότι μπορεί να κάνει ό,τι γουστάρει, χωρίς τον παραμικρό έλεγχο για παράβαση επαγγελματικής δεοντολογίας και να ισχυρίζεται ότι ασκεί λειτούργημα και μάλιστα συγκεκριμένης σχολής λ.χ. φροϋδικής, λακανικής, συμπεριφορικής, γνωσιακής, γνωσιακής συμπεριφορικής, ανθρωποκεντρικής, αρωματοθεραπείας κλπ. Μπορεί μεταξύ τους ακολουθούντες τη μία ή άλλη σχολής σκέψης ή λειτουργίας να διαφωνούν, να τσακώνονται, να αλληλοβρίζονται, να καταγγέλει ο ένας σύλλογος τον άλλο στην Εισαγγελία για να ασκηθεί ποινική δίωξη για παραβαση των (αποκλειστικών) δικαιωμάτων εκπροσώπησης του κλάδου. Αλλά όλοι είναι ενωμένοι απέναντι στο φουκαρά τον πελάτη που θα έχει την ατυχία να εμφανιστεί μπροστά τους και, αγνοώντας το που εκείνοι έχουν γραμμένη την επιστήμη και τη δεοντολογία τους ζητήσει συμβουλή ή συμπαράσταση σε ένα ατομικό ή οικογενειακό πρόβλημα.

    Αυτό μου συνέβη και εμένα χθες, όταν πήγα με τη γυναίκα μου να επισκεφθούμε μία ψυχίατρο στα Πατήσια και πέσαμε σε μία Εισαγγελέα, σε έναν Αστυνόμο Ιαβέρη, σε ένα ανακριτή ή εισαγγελέα της υπόθεσης Τσοχατζόπουλου, που προσπαθούσε να βγάλει λαυράκι εντοπίζοντας κάποιο έγκλημα ή έστω σκέψη για να μας καταδικάσει σε αιώνιο συναίσθημα ενοχής, αποκλείοντας ακόμα και τη μεταμέλεια.

    Δεν με άφησε να συμπληρώσω ούτε μία πρόταση, αλλά με διέκοπτε συνεχώς, απομονώνοντας λέξεις κλειδιά που αποδείκνυαν την «ενοχή» (κατά την άποψή της). Δεν μου έδωσε το δικαίωμα να μιλήσω αν είχα ποτέ τη δυνατότητα να πλησιάσω την κόρη μου την οποία, για άλλους λόγους, έχω στερηθεί τη δυνατότητα να της μιλάω καν.

    Η Εισαγγελέας ψυχίατρος της περιοχής Πατησίων συνεχώς κουνούσε το κεφάλι της πάνω κάτω, έχοντας κλειστά τα μάτια και δείχνοντας πόσο ενοχλημένη ήταν που άκουγε κάτι που την έφερνε σε αντίθεση με τη διάγνωση που μας είχε κάνει τη στιγμή που μπήκαμε στο Ιατρείο της. Μόλις ζήτησε και είδε μια φωτογραφία της κόρης μας, η όψη της συσπάστηκε και κυριολεκτικά βγάζοντας αφρούς από το στόμα της μας είπε «από τη φωτογραφία της συμπεραίνω ότι είναι ένα απόλυτα φυσιολογικό παιδί, επομένως εσεις έχετε πρόβλημα. Η όψη της με τις συσπάσεις του προσώπου της μου θύμιζε ένα βίντεο ντοκιμαντέρ που είχα δει από ένα λόγο που είχε εκφωνήσει ο Χίτλερ κατά την τελική φάση της μάχης του Στάλνγκραντ λίγο προτού καταληφθεί η πόλη από τους Σοβιετικούς στο Β” Παγκόσμιο Πόλεμο.

    Αντί να μας ρωτήσει πως αισθανόμαστε, πως είμαστε, πως ζούμε μας ρωτησε αν ξέρουμε την κυρία Συνοδινού που είναι πολύ καλή επαγγελματίας και τη γνωμη της οποία σέβεται απόλυτα. Δεν κατάλαβα τι σχέση είχαμε εμείς με εκείνη την κυρία. Βρισκόμασταν μπροστά σε μια μαινάδα εν εκστάσει η οποία, αν είχε στα χέρια της μια χειροβομβίδα, χωρίς αναστολές θα μας την είχε εκσφενδονίσει.

    Αντί να αισθάνονται οι επαγγελματίες της ψυχικής υγείας ευγνωμοσύνη που καταφεύγουμε σ” αυτούς και βγάζουν κανένα ευρώ σήμερα που στα Ιατρεία τους δεν πατάει ούτε γάτα και συντηρούνται μόνο από τη σύνταξη του μπαμπά η της μαμάς, για να διατηρηθεί η ελπίδα του επαγγελματία, νομίζουν ότι μπορούν να μας ταράζουν και να μας δημιουργούν συναισθήματα οργής.

    Είναι φυσικό να υπάρχουν αδύναμα και εξαρτημένα άτομα που νομίζουν ότι δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς ψυχολογικό στήριγμα (=παραμύθιασμα) από έναν επαγγελματία της ψυχικής υγείας ή και να υπάρχουν μαζοχιστές που να θέλουν να πάνε σώνει και καλά σε τέτοιους ψυχίατρους για να τους γεμίσου συναισθήματα ενοχής για άτομα (παιδιά) με τα οποία δεν υπάρχει αποδεδειγμένα ευκαιρία ουσιαστικής επαφής, λεκτικής ή μή. Όμως λίγο πιο κάτω, στην οδό Φυλής υπάρχουν πιο έμπειρες πόρνες ειδικά εκπαιδευμένες με μαστίγια και άλλα όργανα βασανιστηρίων, που θα μπορούσαν να πετύχουν πολύ πιο καλά αποτελέσματα.

    Αν πάντως κάποιος έχει πραγματική ανάγκη να πάει σε ψυχίατρο για μια συμβουλή, στο τηλέφωνο που θα την πάρει προηγουμένως να της κάνει, προτού τη δει, μια καθαρή εξήγηση: «Άκου εδώ κυρία Ψυχίατρε. Εγώ έρχομαι για συμβουλή και δεν έρχομαι σε Εισαγγελεα Ψυχίατρο για να με ανακρίνεις και να μου αποδώσεις κατηγορίες προτού με ακούσεις. Δεν έρχομαι για να με βασανίσεις, γι” αυτό υπάρχουν πιο έμπειρες, στην οδό Φυλής. Ούτε θα σου πω για τη γυναίκα μου, ούτε για την κόρη μου, αλλά μόνο για μένα. Κατάλαβες;»

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


7 − επτά =

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>